28 Temmuz 2011 Perşembe

Kapitalizmde Sağlık

Bir haftadır serviste gidip gelirken elimde "Kapitalizmde Sağlık-sağlıksızlık semptomları" kitabını taşıyorum. İçindeki sayısını unuttuğum makalelerden henüz bir buçuk tanesini okuyabildim. Ama daha ilk makalede fark ettim ki tıpkı kitabın, başlığında anlatmaya çalıştığı gibi kapitalizm sağlıksız bir şeymiş. İlaç kartelleri, neoliberalleşme, özelleştirme falan hep kötü şeylermiş. "Vay be" dedim, "Gençay Hoca'da yıllardır söylüyor ama kime söylüyor."

Bana söylemiyor herhalde? Zira bazı konularda teknik ve istatistik bilgim yetmiyorsa konuyla ilgili ileri sürülen argümanlardan, solcuların söylediğine otomatik olarak inanma eğilimdeyim zaten. Bence sokaktaki adama söylesin. Ama sokakta söylesin. Mesela Pendik meydanına vantilatörlü çadır kuralım, TTB'den birisi gelsin ve SSS* gibi vatandaşın sorusunu yanıtlasın.

Bu solcuların "vatandaş-yurttaş" ayrımını da anlayabilmiş değilim. Nasıl milliyetçilik ve ulusalcılık aynı şeyse bu ikisi de aynı şey. Yurttaş deyince boyut mu değiştiriyoruz, sınıf mı atlıyoruz, bilinç sıçraması mı yaşıyoruz çözebilmiş değilim. Ama üstüne yurtsever deyince çileden çıkıyorlar. İyi de yurdunu kim sever? Yurttaş olan tabi. Çok rica edeceğim bana yurttaş demeyin lütfen zira ben yurtsever değilim. Yerine nötr bir kelime bulalım. Solun yerli yersiz kelime bulma potansiyelinin hayli yüksek olduğunu bilmeyen yok. En olmadı başka bir dilden apartırız.

Neyse, bu yoksul mahallelerde sağlık çadırı kurma işini bir düşünün derim ben. Dediğim gibi bunlar muayene çadırları olmayacak, bir bütün olarak sağlık olarak sistemini anlatan yerler olacak. Yoksa sistemin kötü olduğunu doktorların bilmesi yeterli olmuyor. Bir de kitap okuyan solcuların...

*SSS= Sık Sorulan Sorular

0 yorum: